Har du lært noe nytt i dag?

3 minutter lesetid
i Dokker, Dokker - Pedagogikk, Norsk eLæring

Bilde: Moogan, www.flickr.com

Scroll this

Noe som var en slags “aha-opplevelse” og ga deg en lykkelig, indre bakoversveis? En blir jo så skjerpet og konsentrert idet disse lysglimtene får alt i verden til å bli litt klarere ! Flott at læring, av alle ting, kan ha en slik effekt!

Hvor ofte man har disse “flashene”, da? Hver uke? Tre ganger i kvartalet? Er det noe man kan påvirke?

Hva med en soleklar målsetning om noe du vil lære deg? For deretter å være helt ærlig med deg selv: Vurder deg selv ut i fra fornuften din (ikke bare følelseslivet) – hva du allerede kan om målet du har satt deg. Nå vil du nok unne deg en både god og ettertenksom egenvurdering? Deretter kan du begynne å nærme deg målet ditt, og du tenker sannsynligvis ikke på å ta alt i en eneste jafs. Du kommer vel til å nå det skritt for skritt? Fordele “stor-målet” over mange korte etapper…

En snedig effekt når man setter seg sånne små mål, som du kan få lignende små flash av: “Aha- dette kommer til å bli bra!” Og det er så artig, så ærlig med en ekte “egenlæring”. Da spiller det ingen rolle om mange kan ha oppdaget noe liknende før deg, en blir glad av å lære noe selv. Kanskje du burde unne deg en form for belønning? Noe som kan stå i stil med målet ditt, og gjøre deg mer rustet til å møte det?

Det viser seg forresten det at vi nordmenn, og vi er jo flinke til mye – kan for eksempel ganske mye engelsk, og vi har kommet langt når det gjelder likestilling. Pluss at ungdommene stort sett er flinke i sosialt samspill; de har høy emosjonell intelligens, kan å samarbeide og får til ting i lag (dette må vi prøve å få til mer av vi som er tidligere årsmodeller, også).

Vi må nok tørre å se på hva vi kan bli bedre til. Det viser seg at jevnt over er ikke alle så gode på egenvurdering – i hvert fall ikke under utdanning eller i sånne skolesammenhenger.

En hel horde med lærere rundt omkring, både her, i Norge og i verden, er opptatt av å lære mer om vurdering for læring. Det har vært holdt flere internasjonale konferanser om emnet. Om hva som “funker” av vurderings- og kommunikasjonsformer. Begrepene å “framovervurdere” og “underveisvurdere” har vokst fram og fått fotfeste under denne prosessen. Kanskje evnen til egenvurdering blir en av våre nye styrker?

Du som bruker Dokker, og er våken for refleksjonene dine, har gjerne lagt merke til at du “tar pulsen” på læringen din! Egenvurdering (og annen vurdering) blir naturlig en del av arbeidsmåten og tankegangen din.

Det er oppkvikkende å kjenne på gleden over noe “nylært”. Med “små-mål” kan vi stadig vekk merke at vi mestrer og får innsikt i nye ‘fiffigheter’. – Det river deg med, ikke sant?