Høstklar for Dokker?

i Dokker, Dokker - Informasjon, Generelt, Norsk eLæring

Foto: Tone Ovesen Skagemo, no-el.no

Scroll this

Dokker er i høstmodus og klar for nye utfordringer og mer læring. Spennende!

Vi har et sterkt ønske om at Dokker skal bidra til god læring for flest mulig. Elever, lærlinger osv. sitter inne med en mengde erfaringer og kunnskaper, og det er viktig at kompetansen blir vist til andre, fordi den er verdifull. Det er flere som er interessert i den; lærere, veiledere, framtidige arbeidsgivere, bestemor…

Dokker er den beste digitale arena for dokumentasjon, deling og veiledning!

Dokumentér i form av f.eks. loggskriving, videoer, bilder, lydopptak eller ulike typer dokumenter. “Video og bilder sier mer enn tusen ord” er kanskje en klisjé, men det gjør det ikke mindre sant. Omfanget av andre formater enn bare tekst, øker jevnt og trutt. Til stor glede for både lærere, arbeidsgivere og ikke minst bestemor! Det aller viktigste er at gode kunnskaper, ferdigheter og holdninger ikke gjemmes bort. 

Samarbeidet mellom skole og næringsliv går lettere med Dokker, fordi flere parter kan delta og følge med i læringsprosessen uavhengig av geografisk avstand. Det betyr at en lærer ved Grong Vgs. kan følge med og gi tilbakemelding underveis på arbeidsoppgavene til en elev som er utplassert ved et firma i Ålesund, – i tillegg til at veilederen i firmaet har full oversikt. I Dokker kan alle partene kommentere og vurdere innholdet opp mot læreplanmålene, slik at læringsutbyttet blir best mulig.

I det norske skolesystemet er det et mål at egenvurdering skal være sentral i all undervisning, og Dokker innbyr til nettopp dette; egenvurdering og refleksjon. Refleksjon forsterker vår egen bevissthet om både de sterke og svake sidene vi har, og det må til for at ny læring skal vike for “gamle vaner”.

Arbeid en gjør i Dokker kan en dele med hvem som helst, enten mottakeren er Dokker-bruker eller ikke. For best mulig læringsutbytte, bør man benytte muligheten som Dokker gir, til å vurdere underveis. Underveisvurdering som gir konstruktiv tilbakemelding på et arbeid, øker med stor sannsynlighet læringsutbyttet. Vi kjenner vel alle på det at vi ikke er like mottakelige for veiledning og kritikk når vi ser oss ferdig med et arbeid.

Er du klar for Dokker? Det er enkelt å registrere seg. Se framgangsmåten i Dokkers Brukermanual.
Er du allerede registrert, men har glemt passordet ditt? Klikk «Glemt passord» på innloggingssiden og få tilsendt nytt. Brukernavnet ditt er det samme som e-postadressen din.

Skulle du ha bruk for hjelp med Dokker, så er vi klare til å hjelpe deg. Kontakt oss på Live Chat på dokker.no, e-post, Facebook eller Twitter.

Vi i Dokker-teamet ønsker alle en flott høst!


creative_commons_logo_30px  Blogginnlegg, herunder foto og andre medier der ikke andre er kreditert, produsert og publisert av Norsk eLæring, er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens