Lydopptak i undervisningen

i Dokker, Dokker - Pedagogikk, Dokker - Tips, Norsk eLæring

Bilde: ChrisHH, commons.wikimedia.org

Scroll this

Jeg vet om en lærer som bruker lydopptak i undervisningen. Hun heter Lina. Hun er en oppegående, kreativ og engasjert lærer som underviser i bl.a. spansk og norsk på Vg1 og Vg2. Hun er en dame som finner ut av og setter ting ut i livet. Og hun har oppdaget Dokkers muligheter! For det er absolutt mulig å tenke nytt med Dokker!

Klassen hun nå underviser i spansk, består av 20 elever. Mange er interesserte i å lære språket, og spesielt har de hatt en fin utvikling skriftlig. Det står ikke fullt så godt til med den muntlige ferdigheten, og dette har hun litt dårlig samvittighet for. Hun skulle gjerne hatt mer tid til å høre på og veilede hver enkelt.

Så går det opp for henne at løsningen ligger i å ta lydopptak av elevene når de snakker spansk. Men hvordan gjør hun dette? Hun har ikke prøvd det selv, og det er sikkert vanskelig, også… men hun kommer fram til at hun skal prøve. Etter litt søking på Internett kommer hun over et gratisprogram, nemlig Screencast-o-matic. Dette er brukbare saker for henne, og hun introduserer det for elevene. 

Resultatet er flotte opptak av elever som prater spansk. Noen av elevene velger å gjøre opptakene med mobilen sin, og det funker også fint. Nå kan Lina i fred og ro høre hvordan det ligger an med uttale og intonasjon til hver enkelt, og hun kan spille av flere ganger hvis det er behov for det. En genial ide i et fag der muntlig utvikling er svært viktig. Og det kan jammen være krevende å få en god oversikt over nivået til elevene! Store klasser, elever som syns det er skummelt å snakke når flere enn lærer hører på; dette kjenner vi til. 

Det er enkelt å forestille seg at dette kan brukes i engelsk, tysk, russisk osv. Lydopptak er også superegnelig i norskopplæring av fremmedspråklige.

Det er ingen stor sak å legge lydfilene inn i et arbeidsoppdrag i Dokker. Elin forteller deg hvordan du går fram.

Høres det interessant ut? Prøv det!


creative_commons_logo_30px  Blogginnlegg, herunder foto og andre medier der ikke andre er kreditert, produsert og publisert av Norsk eLæring, er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens