Konkretiser kompetansemål i læreplanen

i Dokker, Dokker - Pedagogikk, Norsk eLæring

Bilde/Illustrasjon: http://splitshire.com og Norsk eLæring

Scroll this

Kanskje har du brukt Dokker for å nå strategiske eller mer tilfeldige mål du har? Hvis du er eller har vært elev eller lærling, er det gode muligheter for det. Er du veileder, faglig leder eller lærer, kan du gjøre dine lærlinger eller elever en velgjerning med å gjøre dem sylskarpt bevisst på læringsmålene de selv har. Og lær dem så å se i hvilken grad deres egne mål “matcher” læreplanmålene i Kunnskapsløftet.

I Dokker har vi en knallgod layout og visning av disse såkalte kompetansemålene, men ikke nok med det: Vi kan konkretisere dem; Bryte dem ned i logiske og lett-begripelige delmål.  Lag både praktiske og reflekterende oppgaver direkte knyttet til – og plassert under – læringsmålet . Noen av dere lærere jobber slik. Så dere kan i samråd med ungdommene vurdere i hvilken grad delmålene har ført til mer lærdom og “skills”.

Dette er en utmerket måte å sikte seg inn mot et bestemt kompetansemål på, enten det er noe man kan veldig godt, eller om det så er det læringsmålet som virker mest ugjennomtrengelig eller «ullent».

Les mer om hvordan du konkretiserer læreplanmål:


creative_commons_logo_30px  Blogginnlegg, herunder foto og andre medier der ikke andre er kreditert, produsert og publisert av Norsk eLæring, er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens